Jednoduchšie riešenie? Smokovce namiesto obchvatu odľahčí zákaz prejazdu, tvrdia aktivisti

8586467_1200x Smokovce môže namiesto obchvatu odľahčiť zákaz prejazdu, tvrdia aktivisti. Ilustračné foto Foto: psk.sk

POPRAD – Smokovce môžu byť odľahčené od prejazdu návštevníkov neinvestičným prevádzkovým opatrením, a to zákazom prejazdu v špičke, napríklad v čase medzi 10.00 a 16.00 hod., či priamo zamedzením vjazdu na krátkom úseku v Starom Smokovci.

Občianske združenie Žijem v Tatrách takto opätovne reaguje na zámer výstavby obchvatu Starého Smokovca. Navrhuje, aby bol pre tento účel vyňatý zo spoplatnenia úsek diaľnice D1 v podhorí Tatier od Popradu-Východ po výjazd Štrba.

Petíciu podpísalo už viac ako 750 ľudí

Zámer na posudzovanie projektu II/537 Obchvat obce Starý Smokovec predložila Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK) a verejnosť ho môže pripomienkovať.

Tatranci o ňom diskutovali so zástupcami mesta ešte počas verejného stretnutia v úvode apríla. Na internete tiež vznikla petícia, ktorej organizátori žiadajú zastavenie prípravy projektu obchvatu s vyústením na nové veľkokapacitné parkovisko v Starom Smokovci. Doteraz ju podpísalo viac ako 750 ľudí.

OZ Žijem v Tatrách v rámci svojho návrhu na odľahčenie dopravy spomína zamedzenie vjazdu od odbočky pri mestskom úrade po odbočku pri hoteli Smokovec k stanici s výnimkou pre ubytovaných, dopravnú obsluhu a vozidlá s oprávnením s maximálnou povolenou rýchlosťou 20 kilometrov za hodinu.

„Na obchádzku a pre funkciu tranzitu by slúžili spojnice v podhorí v kombinácii s komunikáciou I/18 alebo priamo diaľnicou D1,“ napísalo občianske združenie.

Na realizáciu obchvatu momentálne nie sú financie

Prešovský samosprávny kraj už v minulosti vysvetlil, že posudzovanie vplyvov na životné prostredie je len pokračovaním investičnej prípravy zámeru výstavby obchvatu, ktorý sa ale nemusí vôbec realizovať.

Zámer je ešte len na samotnom začiatku, v štádiu prípravy technickej štúdie. Krajská samospráva zdôraznila, že samotná realizácia obchvatu nie je z jej pohľadu nateraz vôbec reálna. Aktuálne na ňu nemá ani žiadne finančné krytie.

Ak tento návrh nebude v zhode so všeobecným záujmom a podporou dotknutého územia a miestnej samosprávy, PSK podľa svojho vyjadrenia do jeho realizácie nepôjde. Pripomenul však, že iniciátorom myšlienky obchvatu boli práve Tatranci, ktorých požiadavku kraj už pred niekoľkými rokmi zakomponoval do svojho územného plánu.

Obchvat za 120 miliónov eur

Zámer s predpokladaným nákladom 120 miliónov eur považujú aktivisti za neopodstatnený a s rozsiahlym dopadom na územie mesta Vysoké Tatry.

Tvrdia, že doteraz nebol predstavený Správe TANAP-u, obyvateľom a združeniu podnikateľských subjektov, ktorých sa priamo dotýka. Okrem iného spomínajú aj hrozbu masívneho zásahu do lesného ekosystému. Za obeť by v prípade budovania obchvatu mohlo podľa nich padnúť 30-tisíc stromov na ploche 10 hektárov.

Cieľom predloženého projektu je previesť dopravu mimo centra Starého Smokovca. V zámere sú uvedené tri varianty, ktoré sa začínajú na ceste II/537 medzi osadami Tatranské Zruby a Nový Smokovec a končia v úseku medzi osadou Horný Smokovec a riaditeľstvom Horskej záchrannej služby.

Dĺžka obchvatu je navrhovaná na viac ako 4 kilometre. V každom z variantov sú navrhované štyri križovatky, uvažuje sa tiež s vybudovaním ôsmich mostov.

(sita, kol)


Ďalšie články