Veľká udalosť v Prešove. Začali sa práce na razení tunela Okruhliak

zacatie-razenia-1 Začalo sa razenie tunela Okruhliak pri Prešove. Foto: Redakcia

PREŠOV – Len nedávno boli na mieste kopce, lesy, lúky a poľovnícky posed. V súčasnosti sa neďaleko Šarišparku pri Prešove začali raziace práce na 1.8 km dlhom tuneli Okruhliak, ktorý je súčasťou rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa.

Tunel Okruhliak je v poradí tretí tunel na diaľničnej infraštruktúre v okolí tretieho najväčšieho slovenského mesta Prešov.

Ako informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS), raziť ho budú z oboch portálov cyklickým spôsobom razenia. Raziť sa bude v nepretržitej prevádzke 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Celkovo bude do procesu razenia zapojených približne 180 technických pracovníkov a tunelárov.

Pred samotným razením vykonali hrubé terénne úpravy, vyrúbali stromy, uskutočnili preložky inžinierskych sietí, odhumusovali zábery stavby a zrealizovali provizórne premostenie rieky Sekčov.

Na slávnostné razenie boli pozvaní viacerí štátni predstavitelia, ako aj predseda vlády SR Robert Fico (Smer). Ako však uviedol prítomný minister dopravy Jozef Ráž, kvôli iným neodkladným pracovným povinnostiam slovenský premiér nakoniec prísť nemohol.

Ráž v príhovore povedal, že dúfa, že na rozdiel od ostatných tunelov bude výstavba Okruhliaka prebiehať bez problémov. „Šťastie nepotrebujeme, verím, že všetko je dohodnuté,“ povedal s pohľadom upreným na košického arcibiskupa-metropolitu Bernarda Bobera, ktorý prišiel razenie tunela slávnostne požehnať.

„Pán minister povedal, že šťastie nepotrebujeme. Chcem teda požehnaním poprosiť o Božiu ochranu, zdarný priebeh prác na druhej etape severného obchvatu. Nech pán Boh skvalitní dopravu i týmto razením nového tunela. Nech skvalitní aj život v našom meste a Prešovskom kraji. Pamätajme na to, že bez jeho pomoci nemôžeme začať a ani dokončiť žiadne dobré ľudské dielo,“ uviedol Bober.

Pre predsedu predstavenstva NDS Filipa Macháčka je stavba severného obchvatu a tunela Okruhliak veľkou prioritou. „Verím a dúfam, že sa nám podarí dokončiť ho v čase, ktorý je stanovený. To nasadenie za nás bude maximálne,“ sľúbil.

Zhotoviteľom stavby tunela je už tretíkrát spoločnosť Tucon. Jej riaditeľ Miroslav Žák informoval, že na obchvate Prešova sú tri tunely a jeho spoločnosť bola pri výstavbe všetkých troch. „Dúfam, že naša práca a dodržanie termínov sú zárukou, že aj tento projekt bude dokončený v termíne. Ako spoločnosť sme tu už siedmy rok, mesto a ľudia nám prirástli k srdcu a sme radi, že môžeme prispieť k tomu, že sa doprava v meste odľahčí a vyjde sa von na okruh,“ povedal optimisticky.

Ako ďalej ozrejmil, tunelári vnímajú dva významné okamihy pri výstavbe. Je to začatie razenia a jeho posvätenie, a potom samotná prerážka tunela. „Zatiaľ sme pri prvej časti, o chvíľu osadíme sošku sv. Barbory, patrónky baníkov, na portál tunela, aby držala povestnú ruku nad všetkými, ktorí počas výstavby vojdú do tunela. Chlapi by bez tohto ani do tunela nevošli,“ dodal s tým, že tunelárčina je jedno z najťažších povolaní.

Z pokroku na výstavbe severného obchvatu sa tešia aj predstavitelia mesta PrešovPrešovského samosprávneho kraja (PSK). Primátor František Oľha zdôraznil, že prešovský región dlhodobo potrebuje rozvoj cestnej infraštruktúry. „To, aké je to dôležité, vidíme aj dnes, keďže stačí jedna oprava mosta a mesto je úplne zapchaté a patrí v súčasnosti k najhorším z hľadiska dopravnej infraštruktúry,“ nechal sa počuť na slávnostnej udalosti. Zároveň prezradil, že po spoločnom rokovaní s ministrom dopravy čaká motoristov aj zrušenie poplatkov na obchvatoch mesta Prešov.

Hoci sa PSK na stavbe nepodieľa, považuje ju za obrovský prínos. „Je súčasťou medzinárodnej trasy Via Carpatia, ktorá je koridorom európskeho významu. Na dobudovanie nášho úseku upozorňujeme už dlhodobo. Chválime tento pokrok v realizácii prepájania Európy, okrajových regiónov s centrami. Je to významná podpora oživenia rozvojových perspektív, ktorá zvýši záujem aj zahraničných investorov,“ doplnil podpredseda PSK Jozef Kanuščák.

Úsek na stavbe R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa bude dlhý 10,2 km. Pozostáva zo 157 stavebných objektov, 12 mostov, šiestich protihlukových stien. Súčasťou budú tunel Okruhliak s dĺžkou 1 800 m a jedna mimoúrovňová križovatka Kapušany.

Úsek by mal ušetriť motoristom v priemere sedem minút, predpokladaná intenzita dopravy by mala byť na úrovni takmer 13-tisíc vozidiel za 24 hodín. Sprejazdnenie tunela je naplánované na rok 2027. Zmluvná cena je bezmála 338 miliónov eur bez DPH.


Ďalšie články