Elektrifikácia železničnej trate spôsobí výrazné obmedzenia: Na výluku sa musia pripraviť Humenné, Snina aj Medzilaborce

348998056_201401256135554_2695964983764019050_n Rekonštrukcia umožní zvýšiť traťovú rýchlosť zo 100 na 120 km/h. Spolu s väčšou dynamikou elektrických vlakov sa tým skráti cestovný čas o niekoľko minút. Foto: FB PSK

HUMENNÉ – V Humennom finišujú práce na výstavbe nového strediska technicko-hygienickej údržby (THÚ) vlakov v areáli železničného depa. V meste sa pripravujú aj na začiatok elektrifikácie železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné. Modernizácia úseku si vyžiada pripravované dlhodobé obmedzenie železničnej dopravy.

S výstavbou strediska THÚ, s predpokladanými finančnými nákladmi na úrovni 30 miliónov eur bez DPH, sa začalo v septembri 2021. Hlavnú časť investície pokrývajú prostriedky z eurofondov vo výške 22,8 milióna eur, zvyšok je financovaný zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). Stredisko má prispievať k predĺženiu životnosti nových, respektíve modernizovaných železničných koľajových vozidiel.

Ako informoval Marián Škuba z tlačového referátu Mestského úradu v Humennom, stavebné práce na stredisku finišujú. Stavba by mala byť odovzdaná na prelome augusta a septembra tohto roka. „Vytvorí sa takzvaný hygienický vlakový komfort – diať sa budú čistenie, údržba, odfekálňovanie a predkurovanie vlakových súprav. To, čo sa doposiaľ dialo vonku pod holým nebom, prejde do novej haly,“ vysvetlil podpredseda predstavenstva Železníc SR a riaditeľ úseku prevádzky v Humennom Ján Lukáč.

Foto: FB PSK

Ako dodal Škuba, z operačného programu Integrovaná infraštruktúra vysúťažilo ministerstvo dopravy nové elektrické vlakové súpravy. Tie nemôžu byť servisne upravované v exteriéri. Všetky vlaky, ktoré dôjdu do Humenného, budú čistené a udržiavané v moderných priestoroch,“ uviedol Škuba s tým, že do konca tohto kalendárneho roka má byť v rámci linky Košice – Humenné vyexpedovaných deväť nových súprav. „Po procese kolaudácie a certifikácie sa začne stredisko využívať naplno,“ doplnil.

Okrem vrcholiacich prác na výstavbe strediska THÚ sa rozbieha príprava elektrifikácie železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné. Úsek má byť zmodernizovaný do roku 2025. Prvá etapa pracovnej činnosti v súvislosti s elektrifikáciou trate sa udeje na úseku Humenné – Strážske, čo znamená vylúčenie dopravy aj na železničných smeroch Humenné – Stakčín a Humenné – Medzilaborce. „Pôvodne mala byť železničná doprava vylúčená na 16 mesiacov. Rokovaniami, zvýšenou aktivitou a úpravou harmonogramu sme dosiahli, že práce by sa mali stihnúť za 12 mesiacov. Je to samozrejme diskomfort, ale Humenčanov chcem ubezpečiť, že výsledok bude stáť za to,“ skonštatoval štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť.

Predbežne od októbra 2023 do októbra 2024 nahradia železničnú dopravu v humenskom regióne autobusy. „Humenská železničná infraštruktúra dostane do vienka nové nástupištia, podzemné podchody, sú s tým však spojené aj obmedzenia. Harmonogram prác sa podarilo skrátiť o štyri mesiace, ale aj počas dvanástich mesiacov budú musieť byť cestujúci trpezliví a tolerantní. Sme v rokovaní, aby náhradná autobusová doprava bola pre cestujúcu verejnosť čo najdostupnejšia. Veľká stavba si vyžaduje aj isté časové obmedzenia,“ doplnil primátor mesta Humenné Miloš Meričko.

(sita)


Ďalšie články