Skončí východ pri konskej železnici? Učitelia už obišli skrátka

prvá elektrická jednotka Panter Ilustračné foto: Foto: tasr

KOŠICE – Neustále poukazovanie na regionálne rozdiely je fajn. Problém nastáva vtedy, ak ostane len pri poukazovaní. A v tom sú naši politici majstri nad majstrov.

Inými slovami, platí staré známe slovenské príslovie, že reči sa hovoria, a chlieb sa je. Len toť nedávno to dokázala aj Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Nové železničné súpravy Panter, ktoré mali byť prioritne určené pre východné Slovensko, skončili v… Nových Zámkoch. Prekvapivé? Ani nie. Šikovníci zo ZSSK si hneď našli aj argument. Rozumej: výhovorku.

Na východnom Slovensku podľa nich nie je dostatočná železničná infraštruktúra, ale kvalitných vlakov je dostatok. Jasné, z pôvodne sľubovaných deviatich súprav je tu päť starších – majú tri roky. Na východ prišla len jedna nová. Zvyšné nové na východe jazdiť nemôžu. Stačia „jazdenky“. Podľa ZSSK kvôli spomínaným nedostatkom na tratiach. Akurát je zaujímavé, že jedna nová súprava to zvláda, zvyšné nie. A ZSSK ešte na drzovku argumentujú, že chcú efektívne využívať vozový park.

Spomínané vlakové súpravy Panter mali jazdiť hlavne na trati z Košíc do Prešova a následne do Lipian. Trať pokrýva pomerne veľké územie, kde bývajú státisíce obyvateľov. Okres Nové Zámky má necelých 136-tisíc obyvateľov. To je len čosi vyše polovica obyvateľov Košíc. Okres Košice-okolie má 125-tisíc obyvateľov. Kde je ešte Prešov s okolím (okres Prešov má 173-tisíc obyvateľov), plus okres Sabinov, v ktorom je aj mesto Lipany. Prirátajme si Košice s okolím a je to jasné. Pre ZSSK evidentne nie.

Ono je tu zbytočné oháňať sa matematikou. ZSSK už párkrát presunula nové súpravy z východu do Žiliny či iných regiónov. Dôvod sa vždy našiel. Lenže je tu ešte jeden, oveľa podstatnejší. A tým je bezpečnosť. Zhruba pred troma rokmi išla jedna vlaková súprava ako z filmu pre pamätníkov z Prešova do Košíc. Na jednotlivých staniciach zastavovala len tak tak. Sprievodca aj vlakvedúci nervózne pendlovali z jedného konca vlaku na druhý. Adrenalínový zážitok sa skončil vtedy, keď vlak v Kysaku zastavil „zopár“ metrov za perónom miestnej železničnej stanice. To už sprievodca radšej cestujúcich vyzval, aby presadli do vedľajšieho osobného vlaku z Liptovského Mikuláša do Košíc. Mimochodom, s takmer novými vozňami.

Možno by mohla ZSSK kvôli adrenalínovým zážitkom presunúť historické adrenalínové súpravy do Nových Zámkov či Žiliny. Len je tu potom obava, že na východe oprášia parné rušne. To ale asi nie je veľmi ekologické, tak možno umocnia návrat v čase konské železnice. Nech máme nostalgiu 19. storočia.

Ďalší silný odkaz poslal do regiónov minister školstva Tomáš Drucker. Jeho rezort ide vyplácať regionálne príspevky pre učiteľov. Ako sa dá správne tušiť, najviac dostanú v Bratislave – 145 eur, v Bratislavskom kraji 85. V Trnave 90. Na strednom Slovensku dostanú učitelia najviac v Žiline, a to 70 eur, v Banskej Bystrici 50 a vo zvyšných okresoch 30.

Na východe síce vyčnievajú Košice, kde dostanú učitelia 85 eur, no v ostatných okresoch konštantne po 30. Motivácia ako hrom. A nepomôžu argumenty, že v Bratislave je nedostatok učiteľov. Áno, je tam drahé bývanie, ale ceny podnájmov sú v Košiciach a aj niektorých iných krajských mestách takmer rovnaké. Ceny potravín v niektorých prípadoch dokonca vyššie. Nehovoriac už o podmienkach. Je rozdiel učiť v modernej škole v hlavnom meste, a v malotriedke. Prípadne v obciach, kde majú učitelia na starosti deti z osád, ktoré si vyžadujú špecifický prístup. A ministerstvo už dalo najavo, ako si ich obetavú prácu cení.

Potom sa zrejme naozaj nielen táto vláda podvedome riadi výrokom, že na východe nič nie je. Nuž, pri takomto prístupe dlho ani nebude…


Ďalšie články