Primátor František Oľha: Na funkciu primátora som nekandidoval, aby som zarobil

FO3 Primátor mesta Prešov František Oľha.

PREŠOV – Koncom novembra 2022 sa postu primátora mesta Prešov ujal František Oľha. Vo funkcii tak vystriedal Andreu Turčanovú, ktorá v minuloročných komunálnych voľbách nekandidovala. Exkluzívne pre Prešovský Štandard vysvetlil kauzy, ktoré sa spájali s jeho nástupom a zhodnotil, ako sa mu v úrade darí. 

Akú známku na stupnici od 1 do 5 by ste si dali za prvý rok primátorovania?

V niektorých veciach určite jednotku. Minimálne za to, že sme v tomto roku uzavreli čerpanie množstva projektov. V Prešove už máme elektrobusy, čoskoro pribudnú parciálne autobusy, ktorých verejné obstarávanie nedokázalo bývalé vedenie spolu s Dopravným podnikom mesta Prešov uzavrieť dva roky. Ďalším príkladom je projekt na Slanskej ulici, ktorý stál tiež cez dva roky. Projektov, ktorých sme posunuli vpred, bolo veľa. Podarilo sa mi tiež vysporiadať majetkovú vec, ktorú od roku 2016 nevedela vysporiadať bývalá primátorka Andrea Turčanová. Ide o pozemky na ceste smerom na Kúty. Revitalizovali sme park na ulici 17. novembra. Chystáme sa opravovať predstaničné námestie. Dokonca už na to máme schválené peniaze v rozpočte. Taktiež sa nám spolu s PKO podarilo naštartovať kultúru v meste. Veľmi výrazne sme sa posunuli v IT sfére. Zabezpečili sme Hackathon, spúšťame projekt digitálne dvojča mesta, máme zabezpečený dátový sklad, ktorý bude súčasťou projektu. Iné mestá túto vec súťažili za státisíce eur. Nám sa podarilo nájsť riešenie v tisícoch eur cez nadšencov IT sféry v regióne. V tomto čase už smerujú prvé dáta cez dátový sklad. 

Čo sa vám za tento rok nepodarilo? 

Zatiaľ sa nám nepodarilo zaviesť projektové riadenie na mestskom úrade. Ešte stále sme v štádiu, keď formujeme mestský úrad tak, aby sme zefektívnili jeho činnosť. Od začiatku roka nám nabieha sociálny podnik, ktorý už má jedného zamestnanca. Očakával som však, že to pôjde oveľa rýchlejšie, aj keď štatút sociálneho podniku sa podarilo vybaviť rýchlo, za 4 mesiace. Predpokladaná doba bola rok. Prišiel som z podnikateľského prostredia, preto by som to chcel mať ešte rýchlejšie, ale štátna správa má svoje limity. Čo je naozaj z môjho pohľadu zlé, je údržba komunikácií. Za to by som sa ohodnotil na trojku. Zdedili sme po bývalom vedení firmu s dlhmi a myslel som si, že keď ju budeme optimalizovať, tak sa nám ju podarí zachrániť. Pravdepodobne sme v marci tohto roku urobili zlé rozhodnutie. Mali sme ju začať zlučovať už od marca. 

Firmy Správa a údržba ciest mesta Prešov, ktorá zodpovedala za zimnú údržbu, sa koncom roka zlúči s Technickými službami mesta Prešov. Zimná údržba sa začala už 15. novembra. Zvládne to mesto bez ujmy? 

Som presvedčený, že to bude v poriadku. Technické služby robia všetko preto, aby bolo. Máme schválený Plán zimnej údržby, ktorý je úplne iný, ako bol doteraz. Urobili sme transparentné výberové konanie na členov komisií, do ktorých sa tak dostali odborníci, napríklad aj zo Správy ciest PSK, ktorí nám vedeli poradiť.

Ten dokument je v podstate kópia z Bratislavy. Zamestnanci zlučujúcich sa firiem, s ktorými som sa rozprávala ešte v októbri, tvrdia, že toto okopírovanie plánu nie je dobrý nápad a tento plán je pre Prešov nepoužiteľný. Údržba ciest bude vraj túto zimu na hrane.

Nebude to na hrane. My sme vychádzali zo zámerov Bratislavy a následne sme to zjednodušovali do podoby, akú má PSK. Pre nás je ten plán dôležitý preto, že sme si vyčlenili úseky. Doteraz  sme ani nevedeli, za čo z mesta odchádzali peniaze. Samozrejme, šli do našej mestskej firmy, ale bola tam veľká nedôvera. Aby sme to vedeli skontrolovať, musel by vo firme niekto od nás sedieť. Teraz to je transparentne nakreslené. Presne vieme dĺžku a prácnosť úsekov. V tomto roku to bude ešte hybridný stav. Od budúceho bude ku každému úseku napísané, koľko strojov si vyžaduje, ako dlho sa na ňom bude pracovať… Do tabuliek postupne dostaneme všetky dáta. Potom budeme presne vedieť, koľko nás bude stáť údržba jednotlivých úsekov. Ak nebudeme mať dosť ľudí a strojov na údržbu, zazmluvníme si externých partnerov. Chceme to dotiahnuť do dokonalosti, robiť to ako iné mestá, ktoré to majú nastavené správne. Niektorým zamestnancom sa to nemusí páčiť, lebo budú mať úplne jasné, čo majú urobiť a kedy to majú urobiť. To sa však určite zmení, keď uvidia výhody, ktoré im to prinesie.

Čiže zima vás nezaskočí?

Môže nás zaskočiť nejaký extrém, kalamita. Na bežnú zimu sme pripravení.

Vráťme sa na začiatok. Počas kampane ste v predvolebnej diskusii vraveli, že nebudete zdvíhať ani poplatky, ani dane. No zdvihli ste. Považujete tento krok za férový?

Otázkou je, či bolo férové, že primátori krajských miest vrátane mňa stáli pred Národnou radou SR a prosili poslancov, robili tlačovky, aby v NR nerobili zmeny s daňovým bonusom, lebo to zničí financovanie miest a obcí. Nepočúvali nás a poslaneckým návrhom bez medzirezortného pripomienkovania nám zopár dní po voľbách zmenili pravidlá fungovania. V kampani som vôbec netušil, že niekto predloží zákon, ktorý mesto pripraví o milióny eur. 

Ale nakoniec vám tento rozdiel vláda vykompenzovala.

Áno, ale nie v plnej miere, a tento výpadok sme si nevykompenzovali ani my cez dane a poplatky. Pri zvyšovaní sme však išli len v zmysle zákona. Určuje to VZN, kde je napísané, že dane a poplatky sa majú zvyšovať každý rok. Minulé vedenie to ale ignorovalo. Aj tento rok predložím zvyšovanie, tak, ako mi to ukladá zákon. Je už na poslancoch, či to schvália. Počas kampane som netušil ani to, že exprimátorka Andrea Turčanová v čase, keď už vedela, že budem primátorom, podpísala dodatok pre firmu Kosit, kde jednorazovo súhlasila s extrémnym navýšením poplatku za likvidáciu odpadu a zároveň doplnila do zmluvy, podľa mňa absolútne nespravodlivo pre toto mesto a obyvateľov, aj každoročnú inflačnú doložku. Zmluva bola zverejnená asi týždeň po tom, čo som nastúpil do funkcie. Nechcel som to dodnes komunikovať. Hnevá ma to, keďže som chcel byť primátor, ktorý sa nevracia do minulosti. Permanentne sa mi však vracajú tieto hriechy minulosti. Povedzme si otvorene – zdedili sme firmu, ktorá mala státisícové dlhy, zdedili sme novú zmluvu na nakladanie s odpadmi, zdedili sme projekty, ktoré neboli pouzatvárané. Do toho spomínaný daňový bonus, čiže ak sme chceli, aby mesto doslova nezomrelo finančne, tak sme museli pristúpiť k takýmto veciam. Niektoré mestá, ktoré tak neurobili, išli značnú časť roka v rozpočtovom provizóriu. Nevyplatili – a ani nemohli vyplatiť – dotácie na šport či kultúru, ako napríklad Košice alebo Banská Bystrica. Preto sa treba opýtať obyvateľov, čo by si vybrali spätne. Košice a ďalšie krajské mestá teraz čaká výrazné zvyšovanie daní, podobne, ako to bolo v Prešove pred rokom.

Hovorí sa, že dôsledkom tohto zvyšovania bol odchod obyvateľov do miest, kde sú nižšie poplatky a dane. Disponujete štatistikami, koľko má v súčasnosti Prešov obyvateľov?

Momentálne má Prešov okolo 82-tisíc obyvateľov. Nie je to výsledok zvyšovania daní. Ten úbytok je oveľa menší, ako bol doteraz. Navyše, nebude to až tak o daniach. Malý Šariš vyberá poplatok za rozvoj, dediny okolo nás vyberajú poplatky za rozvoj, no aj tak sa tam ľudia sťahujú. Skôr je to o infraštruktúre, o rýchlosti vydávania stavebných povolení. Ak si zoberiem takú Dulovú Ves alebo Ruskú Novú Ves, ktoré masívne vydávajú stavebné povolenia… My máme napríklad pripravenú výstavbu na Stavenci. Je tam však nedoriešená dopravná situácia a ja sa správam zodpovedne, no týmto spôsobom asi „blokujem“ rozvoj Prešova. Nemám ale dosah na Dulovú Ves, ani na Ruskú Novú Ves, ktoré môžu povoliť výstavbu 1 000 rodinných domov. Ich rozhodnutia nám ničia dopravu v meste Prešov. Povoľujú výstavbu bez toho, aby brali akokoľvek ohľad na nás a na to, že nemáme k tomu prispôsobenú infraštruktúru. Niekedy rozmýšľam, či to nebola chyba mesta a poslancov, nerobiť kroky k urýchleniu výstavby na Stavenci, aby sa súčasne s tým riešila aj dopravná infraštruktúra. Sme v konkurenčnom boji s dedinami, ktoré nám vyťahujú obyvateľov. Tí tam chodia prespať, ale my zabezpečujeme služby. Súhlasím s článkom pána primátora Trenčína Rybníčka, ktorý tvrdí, že krajské mestá už nevládzu financovať infraštruktúru pre ľudí, čo chodia do okolitých dedín prespať, ale žijú a trávia voľný čas v mestách. My si v meste chránime cestu, no okolité dediny na nás neberú žiaden ohľad. Za posledné roky sme si zničili výstavbu, lebo sa rozhodujeme podľa petícií a okolité obce povoľujú masívnu výstavbu na akýchkoľvek poliach a pozemkoch. 

Samozrejme, zvýšenie poplatkov a daní nebola jediná téma, ktorá zdvihla vlnu kritiky na vašu adresu. Ďalšou bolo zvýšenie vášho platu hneď na prvom riadnom zasadnutí. Ako to hodnotíte dnes? Urobili by ste to opäť?

Nezmenil by som asi nič. Ten návrh na zvýšenie neprišiel ani z nášho poslaneckého klubu. Plat mi zvýšilo zastupiteľstvo. Stále sa tu komunikuje, ako keby som si ho zvýšil sám. O mojom plate rozhoduje zastupiteľstvo. V tom istom čase bolo zasadnutie PSK, nebol som ani v sále, keď sa o tom rozhodovalo. Bol by som spokojný s akoukoľvek sumou, ktorú by mi nastavili. Áno, mám plat, aký mám, a v podstate sa ho ani neviem vzdať. Musel by som o to požiadať zastupiteľstvo, a tiež aj v prípade, ak by som si ho chcel znížiť. Veľa ľudí mi vravelo, že som najprv mal zdvihnúť dane a potom plat. Myslím si, že by sa to vnímalo ešte horšie. Poslancom som povedal, že ak si myslia, že budem odvádzať prácu porovnateľnú s Andreou Turčanovou, tak nech mi plat nastavia adekvátne k tomu. Ak nie, po roku sa o tom budeme rozprávať.

A bude sa vám aj tento rok zvyšovať plat?

Dúfam, že poslancom nenapadne predložiť takýto návrh.  Ak by sa aj rozhodli opačne a povedali, že môj plat bude v medziach zákonného minima, som s tým zmierený. Ako podnikateľ som mal lepší životný štandard. Na funkciu primátora som nekandidoval kvôli tomu, aby som zarobil. Šiel som preto, lebo som videl, že to mesto potrebuje úplne zmeniť štruktúru a systém fungovania. Som presvedčený, že tak, ako sme nastavili procesy a ako ich nastavujeme, mesto oživíme.

Stihne sa dokončiť futbalový štadión?

Na 99 percent áno. Naša projektová dokumentácia nebola úplne dokonalá, preto nám nabehlo meškanie. Problém je v tom, že musíme do konca roka vyčerpať celú dotáciu z Fondu na podporu športu. Momentálne sme s týmto termínom extrémne na hrane. Do konca roka by sme mali prestavať 5 miliónov bez DPH.  Momentálne rokujeme, čo s tým. Náš najbližší míľnik je teda 31. december, keď by sme mali mať vyfakturovaných 5 200 000 eur. 200-tisíc sme platili z mesta plus DPH. Verím však, že štadión postavíme. Okrem toho sme začali aj rokovania o výstavbe tréningovej hokejovej haly pri starom zimnom štadióne.


Ďalšie články