V Prešove začínajú jazdiť parciálne trolejbusy. Zvýši modernizácia vozidiel cenu cestovného?

Titulna DPMP V Prešove začínajú jazdiť prvé parciálne trolejbusy. Foto: Redakcia

PREŠOV – Na prešovské cesty vyrazili vo štvrtok 2. mája nové parciálne trolejbusy. Ide o prvé kusy dovedna z desiatich vozidiel – šiestich kĺbových s dĺžkou 18 metrov a štyroch 12 metrových trolejbusov. Prinášajú so sebou väčší komfort, moderné technológie a možnosť pohonu aj mimo trolejového vedenia.

Do prevádzky uviedli prvé zo šiestich kĺbových vozidiel s dĺžkou 18 metrov a kapacitou 114 cestujúcich.

Šesť moderných trolejbusov s označením Škoda 27 Tr s karosériou Solaris je plne klimatizovaných a vybavených modernejším informačným a tarifným systémom. Štandardom pri všetkých nových vozidlách sú USB nabíjačky na dobíjanie mobilných zariadení, informačné LCD monitory a kamerový systém so záznamom v interiéri vozidla. Prácu vodiča zlepší aj bezpečnostný kamerový systém, ktorý sníma priestor pred a za trolejbusom, či kamera na zberači trolejbusu.

Prehľad o obsadenosti jednotlivých spojov poskytnú údaje získané z automatických počítadiel cestujúcich (APC). Vo výbave zároveň nebude chýbať systém vonkajšej akustickej signalizácie pre cestujúcich so zrakovým postihnutím, ktorý na základe povelu z ovládača zahlási číslo linky a smer jazdy.

Moderná elektrická výbava s rekuperáciou ušetrí náklady na prevádzku a poskytne komfortnejší priebeh jazdy. Neoddeliteľnou súčasťou je trakčná batéria, ktorá trolejbusu garantuje dojazd minimálne 12 kilometrov mimo trolejového vedenia. Tieto parciálne trolejbusy nahradia najmä dieselové autobusy premávajúce na linkách 29, 32, 32A, 39.

Prvý z parciálnych trolejbusov od dnešného dňa už preváža svojich prvých cestujúcich. Jazdu absolvoval aj primátor František Oľha. Ako uviedol, Prešov patrí k mestám s kvalitnou verejnou dopravou a je rád, že ju posúvajú vpred. „Parciálne trolejbusy nám umožnia obchádzať poruchy, zápchy, rozkopávky pri opravách ciest. Jazda je komfortnejšia, flexibilnejšia a úspornejšia,“ vymenoval primátor.

Dodal, že pre mesto je okrem moderného vozového parku dôležité aj to, aby bolo vozidlo kde parkovať či servisovať. Z projektov Európskej únie sa preto teraz sústredia na projekt, ktorý by im k tomu dopomohol. „Rovnako dôležitá je aj výmena meniarní, aby sme predišli kolapsu elektrického vedenia pri nasadzovaní ďalších trolejbusov. Niektoré meniarne sú aj 50 rokov staré,“ ozrejmil.

Podľa riaditeľa technického úseku Dopravného podniku mesta Prešov (DPMP) Vladimíra Mišenčíka je dnes v areáli DPMP viacero parciálnych trolejbusov. „Momentálne totiž prebiehajú školenia našich zamestnancov na jazdu s nimi. Sú tam isté osobitosti, skúšajú teda jazdu na batériách, nesmie sa stať, že vodič pôjde pod trolejovým vedením a zabudne vypnúť batériový pohon,“ vysvetlil.

Skúsenosť s jazdou na parciálnom trolejbuse v dennej prevádzke už má oddnes aj šofér Marián Verešpej. Ako vodič pracuje v DPMP štyri roky. Tvrdí, že jazda na novom dopravnom prostriedku je náročnejšia, ale zvládnuť sa dá. „Musím myslieť na to, aby som prepínal, zdvíhal zberače, zapínal ich na sieť a aby bola jazda úsporná,“ vymenoval rozdiel oproti jazde v „obyčajnom“ trolejbuse. Výhody vidí v lepšej obratnosti vozidla, ak sa treba niečomu na ceste vyhnúť.

Dopravný podnik mesta Prešov obstarával dovedna šesť nových trolejbusov v celkovej hodnote štyri milióny eur, pričom miera spolufinancovania zo strany DPMP bola päť percent. Podarilo sa to vďaka nenávratnému finančnému príspevku z operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Cena jedného parciálneho trolejbusu predstavuje sumu 660-tisíc eur. V priebehu niekoľkých mesiacov by mal podľa primátora nastať nárast počtu týchto trolejbusov na desať.

Primátor Prešova František Oľha ubezpečil, že výška cestovného sa s príchodom nových vozidiel nezvýši. Ako však potvrdil, mesto pripravuje nový tarifný systém. „Dôjde k jeho zjednodušeniu. Je návrh, aby zanikli 10-minútové lístky a ostali by len polhodinové,“ informoval s tým, že tie by boli drahšie, konkrétne o 20 centov.

„Dvihla by sa teda cena pre tých ľudí, ktorí verejnú dopravu využívajú len minimálne. Tým, ktorí pravidelne využívajú verejnú dopravu, by sa naopak zvýšila zľava zo 40 na 50 percent,“ dodal Oľha. Nová tarifa by mala začať platiť od júna. DPMP plánuje zároveň zaviesť platby kartou a platby prostredníctvom aplikácie DPMP priamo vo vozidle.


Ďalšie články