Chystáte sa na túru v Tatrách? Ak prídete autom, je možné, že bez aplikácie v budúcnosti nezaparkujete 

Foto-25 Zabezpečiť si parkovacie miesto pred túrou má v budúcnosti umožniť aplikácia. Ilustračný obrázok: tasr/pixabay

STARÝ SMOKOVEC – Parkovacie lístky pred nástupom na túru vo Vysokých Tatrách by sa v budúcnosti mali dať kúpiť len elektronicky.

Mesto zvažuje vydať sa touto cestou po vzore iných európskych miest a oblastí. Príkladom je podľa primátora Jozefa Štefaňáka Morské oko na poľskej strane Tatier.

Návštevníci by v takom prípade nemuseli pred turistikou zbytočne zachádzať na už obsadené parkovisko a následne krúžiť po meste a hľadať voľné miesto. Ako primátor dodal, mobilná aplikácia a nákup elektronického parkovacieho lístka by návštevníkom uľahčili plánovanie turistiky a ušetrili čas.

Spomínaný spôsob parkovania predstavuje celosvetový trend

V prípade zavedenia systému by si turisti v Tatrách mohli parkovacie miesto na daný termín zabezpečiť už dva týždne vopred cez aplikáciu.

„Návštevníci by si ju otvorili a zistili by, či je parkovisko obsadené, alebo nie. Ak áno, vedeli by, že by tam išli zbytočne a vybrali by sa na záchytné parkoviská,“ priblížil primátor mesta Jozef Štefaňák.

Takto by to podľa neho mohlo fungovať aj v prípade parkoviska na Bielej vode. Situácia tam s parkovaním bola dlhé roky z hľadiska bezpečnosti veľmi zlá, autá parkovali nielen na tamojšom parkovisku, ale aj na oboch stranách cesty.

V minulom roku tam preto osadili zvodidlá, ktoré natrvalo obmedzili státie áut popri hlavnej ceste. Tamojšie parkovisko má v súčasnosti kapacitu 80 áut.

Mesto spustilo pilotný projekt záchytného parkoviska v areáli bývalého Eurocampu

Turisti a návštevníci tam mohli zaparkovať a následne sa nechať odviezť vyššie autobusom. Kyvadlová doprava na začiatku Tatranskej Lomnice fungovala počas víkendov, aj v januári a februári tohto roka.

Primátor si je vedomý, že pôjde o náročný a nákladný projekt, ktorého zavedenie si vyžiada niekoľko rokov. Regulovaním počtu áut v Tatrách a parkovaním sa však zaoberá aj Plán udržateľnej mobility regiónu Vysoké Tatry.

„Bude to stáť veľa peňazí, pretože je k tomu potrebná aj mobilná aplikácia,“ skonštatoval Štefaňák. Zavedenie takéhoto systému však bude mať podľa jeho slov význam, návštevníci zbytočne ráno nestratia polhodinu tým, aby sa presvedčili, či je na danom parkovisku voľné miesto, alebo nie.

Podobne to podľa neho funguje aj v prípade spomínaného poľského Morského oka. Cena parkovania sa tam však mení v závislosti od obdobia, pričom počas víkendov a prázdnin je vyššia.

V prípade kúpy parkovacieho lístka v skoršom termíne pred túrou vyjde návštevníkov parkovanie lacnejšie, než v samotný deň nástupu na túru. „Je to obrovská výhoda, ráno tak v Tatrách zbytočne nebudú krúžiť stovky áut,“ poznamenal primátor Vysokých Tatier.

Mesto Vysoké Tatry chce spolupracovať aj so Správou Tatranského národného parku.

Jej riaditeľ Peter Olexa ešte začiatkom februára informoval, že zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku.

„Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode,“ povedal pre agentúru SITA. Potvrdil, že takto vytypovaných je približne 1 400 miest, a to súčasných, ale aj nových.

(sita, kol)


Ďalšie články